Lamurionline.com--Kuala Lumpur : Penyair wanita Indonesia Sastri Bakry terpilih sebagai peraih Anugerah Srikandi Numera 2016. Penghargaan tersebut, menurut rencana, akan diserahkan pada acara Ekspresi Puisi Dunia Numera yang diadakan oleh Persatuan Sasterawan Numera Malaysia di Kuala Lumpur, Malaysia, 18-21 Maret 2016.

Surat Panitia Numera Malaysia 2016 yang ditandatangi ketuanya, Umar Uzair, mengemukakan, Numera adalah acara sastera serumpun dan menduniakan bahasa dan seni. Numera Malaysia turut mengadakan Anugerah Srikandi Numera yang diberikan kepada penulis/penyair/aktivis wanita yang aktif dan telah memperjuangkan sastera Nusantara yang murni ini ke tingkat tertinggi.

Juga melalui kerja-kerja kebudayaan dan kesenian bukan saja dalam rumpun Nusantara bahkan ke mata masyarakat dunia. “Sehubungan dengan ini, berbahagialah Numera Malaysia yang telah bersepakat memilih Ibu Sastri Bakry sebagai penerima Anugerah Srikandi Numera 2016 yang akan diraikan dalam Ekspresi Puisi Dunia Numera 2016,” demikian bunyi surat tersebut. 

Sebagai penerima anugerah ini, Sastri Bakry  akan menerima Selendang Delima Numera, uang tunai, honorarium, plakat dan piagam penghargaan. Numera turut akan menanggung penerbangan pergi dan pulang serta penginapan dan akomodasi sepanjang acara berlangsung. 
REPUBLIKA.CO.ID,
SHARE :
 
Top